Vildmarksleden

Vandra den 35 km långa Vildmarksleden med start ovanför Dössberget vid elljusspåret.

Vildmarksleden har iordningställts av Falu kommun i samarbete med personer från orten. Grundtanken var att leden skulle ge nutidsmänniskan en möjlighet till avkoppling i naturskön miljö och samtidigt ge en inblick i fädernas hårda levnadsvillkor. Leden erbjuder en storslagen naturupplevelse och du har även chans att se mycket djur.

På grund av den stora snötyngden på träden i vinter och vårens blåsväder så ligger mer än 500 träd nedfallna över vildmarksleden just nu. Värst drabbat är området mellan Flymyrskojan och Knubben.

Dessutom utgör delvis nedfallna träd en fara för den som passerar under dem. På vissa ställen är leden heller inte synlig.

Att få undan den stora mängden träd är ett omfattande arbete. Leden går helt på privat mark och kommunen har inte rätt att röja så stora volymer nedblåsta träd, så vi kan inte lova ett datum när leden är röjd, men förhoppningen är att leden är röjd till midsommar 2021.

Många fina rastställen och utsiktsplatser

Du passerar bland annat Flymyrskasernen, en kolarkoja med eldstad och britsar för övernattning samt Fänriksbo fäbod och Trugbo fäbodstuga som är öppen för vandrare. Stugorna efter leden saknar köks- och sängutrustning.

Fantastisk utsikt får du från Ärtknubben, ett berg 445 meter över havet. Här kan du njuta av utsikten och grilla en korv över öppen eld. Glöm inte kikare, här finns mycket att upptäcka, som blånande berg, glittrande vatten och milsvida skogar.

Idag underhålls den 35 kilometer långa vandringsled av Bjursås IK:s olika sektioner.

Man passerar många vackra platser som är utmarkerade på kartan:

(Ta hem karta över Vildmarksleden i PDF format)

1. Hanses hällar - Start

Vacker utsiktsplats, dass, parkering, slogbod, grillmöjlighet

1. Hambergsstugan

Bjursås IK:s raststuga. Öppen för vandrare, dass.

1. Andersbo

Idyllisk by med vacker utsikt.

1. Andersbotjärn

Fin badplats.

1. Långlindans fäbod

Intill ruinerna av fäboden finns en källa.

1. Faxbergs fäbod

Fäboden har tidigare tillhört Laknäs, Tällberg och Plintsberg i Leksands Socken. Vacker utsikt mot NV över Siljan och bergen mot Dalarnas fjällvärd.

1. Sörskog

By i vildmarksmiljö, raststuga, toalett coh dusch, parkering, kommunalt vatten.

1. Sörskogsgruvorna

Malmfyndigheterna upptäcktes 1842 av tre bönder vilka mutade in fyndigheten och sålde inmutningen till bruken i Voxna, Furudal, Dalfors samt Siljansfors. Gruvan stängdes omkring 1870, men var 1854 den 5:e av länets järngruvor.

1. Sågdalen

Här har tidigare funnits skvaltkvarn och såg.

1. Flymyrskasern

Öppen för vandrare. Skogskaserner av detta slag användes förr som boplats vid skogsarbeten. Mitt på golvet finns en eldpall där all mat tillagas. OBS! Inget färskt vatten finns vid kojan. Ej bokningsbar. Övernattning ca 15 personer. Vid stora sällskap kontakta Bjursås hembygdsförening

1. Fänriksberget

Områdets högsta berg, 505 möh.

1. Fänriksbo fäbod

Fäbodmiljö, dass, övernattning ca 4 personer.

1. Ärtknubben

Naturreservat. Utsiktsberg 445 möh, lodräta stup. Ett utsprång kallas för predikstolen. Vacker utsikt, vindskydd, grillplats.

1. Knubb fäbod

Fäbod som tillhört byarna Ullvi, Tibble samt Berg i Leksand. Fäboden är nu riven, den var av mycket gammalt datum, årtal som 1414 har påträffats i stommen. En ladugård för 20 kor fanns här. Dåtidens kollektivladugård för hela bysamfälligheten.

1. Sandåsen

Sjön Fjällgrycken har fin strand med badmöjlighet.

1. Trugbo

Fäbodstugan är öppen för vandrare.

1. Djekenstugan

Mats Persson Stadig (soldatnamn), Bjursås främste dalmålare. Här var hans födelseplats och hem under många år.

1. Björsberg

Högt belägen by med vacker utsikt över bl a sjön Bjursen.

1. Bjursen

Trivsam badplats med fin badstrand. Stugby, grillplats, camping, dass.

1. Bjursberget

Slalombacke

1. Proselinsgården

Kurs - lägergård, bokningsbar, 20 sovplatser, avgift, hör ej till leden, kontakta Bjursås Ridklubb.

1. Dössberget

Värdshus servering, hembygdsgård, Stadigstugan, fordonsmuseum.

Vid frågor angående leden, kontakta Falu Kommun via:

Kontaktcenter@falun.se

telefon 023-83000